25. veebr 2019

"Noorte aktivism Facebookis"

(Noored ja noorsoouurimus aine töö Tallinna Ülikoolis, sügissemester 2018, Ene Liivand)

Tänu tehnoloogia kiirele arengule 21.sajandil on mitmekesistunud erinevad teenused ja rakendused, sealhulgas sotsiaalmeedia platvormid. Käesolevas töös keskendun noorte virtuaalmaailmale, kõige enam aktiivsele Facebooki kasutamisele. 2008. aasta augustis täitus Facebookil 100 miljonit registreeritud kasutajat. See number kasvas väga kiiresti. Juba poole aasta pärast oli aktiivseid kasutajaid 150 miljonit ning 2010. aastal on Facebook kasvanud 500 miljoni kasutajani. Firma omauuringus tuuakse välja, et pooled kasutajad kasutavad Facebooki igapäevaselt ning keskmiselt kulutatakse sellele 34 minutit. 2017. aasta juuniks on registreeritud kasutajate arv kasvanud 2,2 miljardini (Facebook, n.d.).
2015. aasta firma omauuringu andmetest selgub, et noored eelistavad teisi sotsiaalmeedia kanaleid. Kõige populaarsemad on Instagram ja Snapchat. Hinnanguliselt üks miljon teismelist aastas loobub Facebookist teiste veebikeskkondade kasuks. 2015. aastast muutub ka statistiliste andmete kogumise kord – kui varasemalt arvestati registreeritud kasutajaid, siis edaspidi võetakse analüüsi aluseks viimase 30 päeva jooksul aktiivne olemine kas Facebookis või Facebook Messengeris. ComScore´i andmetel on Facebook seniajani veel juhtiv sotsiaalmeedia võrgustik – rohkema arvu kasutajatega, enim loetud uudistega, kõige rohkem fotode üleslaadimise kohana jne.
Facebook on veebipõhine suhtlusvõrgustik, mis sai alguse 2004. aasta veebruaris. 2009. aasta veebruaris lisandus like-nupp ehk meeldimine. 2010. aastal laiendati nähtule reageerimist kommenteerimisega. Kuna meeldimise väljendamiseks oli olemas nupp, siis ka mittemeeldimise märki küsiti tarbijate poolt. 2016. aasta alguses lisandusid erinevad emotsiooninupud, olemasolevale meeldib-nupule lisandusid: armastan, hahaa!, ohhoo!, kurb ja vihane.
Statistikaameti 2017. aasta teise kvartali uurimuse kohaselt olid 99% 16-24 aastased Eestis elavad noored kasutanud viimase kolme kuu jooksul internetti. Kõige populaarsemad tegevused internetis olid olemine sotsiaalvõrgustikes (Facebookis) – 97%; e-posti kasutamine – 96% ja meediaväljaannete lugemine – 92%. Kõrge internetikasutus ei erine ei soost, vanusest, kodusest keelest aga omandatud kõrgeimast haridusest. Viimaste aastate jooksul on märgatavalt kasvanud interneti kasutamine liikvel olles, näiteks koolis, ühistranspordis, külas olles jne. Üha enam kasvab nii Eesti noorte seas kui kogu maailmas teenuste pakkumine ja tellimine internetist. Enamlevinud on majutus- ja sõiduteenused. Üle 50% noortest tellib lisaks teenustele internetist näiteks ka ürituste pileteid, riideid, jalanõusid jm. (Eesti Statistika, 2017).
Olles väga paljudele noortele kättesaadav, on facebookil rohkesti ka muid positiivseid omadusi. Näiteks võib facebookist palju abi olla seoses õpingutega. Facebooki kasutamist on uuritud ka hariduslikel eesmärkidel. Välja on toodud hüvesid, nagu näiteks: luuakse võrgustik, mis soodustab õppurite omavahelist koostööd; läbi facebooki suheldakse otse õppejõududega; arendatakse digitaalset kirja- ja keeleoskust ning kaasamisel õpikeskonda puuduvad riigi-, keele-või kultuuripiirid (Shaw, 2015). Piiride ülesus ja tohutu kiirus kaasneb seoses virtuaalmaailma ja facebookiga ka kõikides teistes valdkondades eluüleselt.
Aktiivne Facebooki kasutamine, st ise panustamine või aktiivne olemine seal? Kas see on sama? Üks näide. Tõlkimata. „1.39 AM. Can’t sleep. Scroll down Newsfeed. Album of holiday photos. All participants disgustingly attractive. Yet another school pal is now “In a relationship with…”. Friend’s profile picture. Unreasonable number of likes. Picture of the ugliest baby in the world. … Refresh. Cat.” (Luke, 2014). Ja nii võib kulutada märkamatuid tunde. Ei panusta küll ise, kuid oled olemas, st oled aktiivne. Ilmselt sobivad paljud noored selle liigituse alla, kes justkui täiskasvanutele mõistmatult ei tee internetis midagi, nad lihtsalt on seal. Nad kuuluvad kuhugi, olles osa millestki. Eakaaslastega koos kuuluvustunne on selles vanuses oluline. Ka see on osalus.
Slack (eesti keeles nõrk) on inimene, kes väldib tööd ja pingutust. Slacktivism tähendab poliitiliste või sotsiaalsete teemade toetamist internetis, ilma et see eeldaks erilist pingutust. (Cambridge Dictionary, n.d.) Slacktivisti lemmiktööriistaks on like-nupp. Mida tähendab see „like“? See on sama, kui päriselus kuulata ära kellegi arvamus ja kinnitada seda „Jah, olen nõus“. Päriselus on noortel aga takistused, netimaailmas on kiirus ja tänapäeva piirideta maailm. Slacktivism internetis on sama sügav kui paberõhuke teadmine ja pühendumus, mis seda toidab (Mazie, 2014). Rushkoff toob välja, mida tänapäeval tähendab aktivism. Et olla aktiivne, pead sa leidma veebilehe, liituma mõne liikumisega või laikima midagi, mis meeldib. Sellest piisab, et olla aktiivne ja täheldada oma poolehoidu millelegi. Ta juhib tähelepanu, et internetiavarustes oleme me väga hõivatud ja tegusad. Kahjuks tuleb aga tihti tõdeda, et see internetiaktivist päris elus, reaalses ühiskonnas ei tahagi, et toimuks mingi muutus. Selle asemel, et muuta midagi oma kogukonnas, eelistab ta pigem digikeskkonda lootes muutustele (Rushkoff, 2011, viidanud Czech, 2016). Sarnasest sotsiaalsest digikasust räägivad teisedki autorid. Oluline on arvutimaailma tähelepanu, mitte reaalne, päris muutus tavaelus. Sotsiaalmeedia on eneseväljenduse kohaks, mis ei pruugi olla kunagi päris ehtne. Me tegeleme justkui isikliku kaubamärgiga. Arendame oma nime, pilti, meeldimisi jm. Me valime, kuidas me soovime, et teised meid näeksid. Fotode puhul on võimalik kasutada erinevaid filtreid. See „meeldimine, kommenteerimine ja jagamine“ elab virtuaalmaailmas oma elu, kusjuures me võima ka publiku ise valida, seades vastavaid piiranguid. See on muidugi äärmus, sest ka vastupidiseid näiteid eesti kogukondadest on palju, kus digikeskkond aitab kaasa kogukonna aktiivsetele tegevustele (mitmed paiga- ja külakogukonnad).
Digivahenditest on saanud noorte enesemääratlusviis, mille läbi suhelda sõprade ja tuttavatega, saada vajadusel toetust sotsiaalmeediast, kogeda eakaaslaste tunnustust. Samuti on võimalus end vabal ajal teadlikult ümbritsevast keskkonnast välja lülitada ja olla vaid iseendaga. (Tark vanem, n.d.) Väga paljud noored end sinna digimaailma ka unustavad, seda on näha koolist, ühiskonnast. Miks ja kuidas kujuneb inimene selliseks, nagu ta kujuneb, tema maitsed, hinnangud, eelistused, käitumisviisid jm, seda on oma töös põhjalikult uurinud prantsuse sotsioloog Pierre Bourdieu. Bourdieu ühendas teooria ja empiirilised andmed, mõistmaks inimest struktuuris. Ta lõi metodoloogilise raamistiku sotsiaalsele, kultuurilisele, sümboolsele kapitalile ning tema kapitalide teooriat saab käsitleda ka noorte subkultuuride, siin erinevate kogukondade ja võrgustike mõistes (Allaste, 2018).  
Suurbritannia uuringust tuleneb, et kõige enam väärtustavad noored Facebooki puhul emotsionaalset tuge kaaslastelt, eneseväljendusvõimalust, suhtlemist ja teadlikkust ümbritsevast. Kõige negatiivsemateks põhjusteks arvatakse olevad uneprobleemid, kiusamine, eneseprobleemid kehaga ja ärevushäired. Kindlasti on sotsiaalmeedial omad plussid ja omad miinused. On võimalus kontakteeruda rohkemaarvuliselt erinevate inimestega üle maailma, suhtlemine on kiire, lihtne ja odav. Paljud tänapäeva noored on üles kasvanud koos interneti ja sotsiaalmeedia platvormidega, nad ei kujutagi ette elu ilma selleta. Internet ja sotsiaalmeedia on kujunenud ja kasvanud koos noortega, arenedes samas rütmis, kuidas noored käituvad ja suhtlevad. Uuringust näeme, et umbes 5% noortest esineb ka sotsiaalmeedia sõltuvust. Arvestades kiiret arengut kõiges, võib selle osakaal olla kasvanud veelgi. Sotsiaalmeediat peetakse enam sõltuvust tekitavaks kui alkoholi ja tubakat (RSPH, 2016). Kuna sotsiaalvõrgustikud ja digimaailm ei ole just väga pikaajaline valdkond, siis hetkel puuduvad veel väga laiapõhjalised uuringud, kuid arvestades selle valdkonna kiireid ülemaailmseid arenguid, siis muutused ja nende mõju on vältimatud.
Me võime küll teada ja tunda, milliseid kasutegureid omab sotsiaalmeedia ja kui hea on Facebook, kuid me ei pruugi veel päris täpselt aru saada kasvanud nutiajastu noorte tegelikest rõõmudest, muredest ja kõigega, mis internetiga seotud. On mingi impulss, mingi mõjutus, mis paneb meid käituma nii nagu me käitume, kuid ma arvan, et kõige aluseks jäägu siiski inimlikkus, väärikus, eetilisus, viisakus jms. Ja hea tasakaal virtuaalse ja päriselu vahel. 
Kokkuvõtteks toon oma kirjutise lõppu näite, mil Eestimaa noorte aktiivsus facebookis märgatavalt tõusis. Sel põhjusel sai minu töö sisuks noored ja noorsoouurimus aines just käesolev facebooki teema. Kogu selle õppeaasta sügise väga kõnekaks teemaks meie kohalikus omavalituses on olnud meie kooli staadioni renoveerimine. Kuna alates kooli valmimisest saadik, üle 30. aasta tagasi ei ole staadionile tehtud investeeringuid, siis lõpuks hakkasid läbirääkimised eesmärgi poole liikuma ning oli lootust, et ehitustegevus algab. Seoses muutunud kohaliku poliitilise võimuga aga saabusid ärevad ajad ja eesmärk kaugenes taas. See on olnud kooli, hoolekogu, kogukonna ja üle omavalitsuse teemaks, millest ei ole jäänud puutumata ka noored. Üks põhikooli lõpuklassi noor tegi facebooki avaliku ürituse „Lükkame X kooli staadioni Y kooli“ ehk naaberkooli. See facebooki üritus tegi väga ärevaks paljud täiskasvanud, kes taoliste näidetega varem kokku polnud puutunud ning olid segaduses. Minule kui noorsootöötajale oli teada ka taust. Nimelt on paljud noored end facebookis märkinud erinevatele üritustele nii osalema kui ka huvitatud olema. Tegin väikse uurimuse antud teemal. Leidsin lihtsa vaevaga umbes 50 üritust, mida politsei liigitab noorte libaüritusteks. Mina jagasin leitud üritused omakorda humoorikateks (näiteks Puhume hästi kõvasti, et lätlastel oleks homme tuuline ilm; Otsime Käsna-Kalle Rimi ananasside seast üles; Ütleme Ülemiste vanakesele, et Tallinn on valmis); poliitilisteks (näiteks Peseme Taavi rõivad puhtaks; Parandame Sveni mikserit; Lükkame Toompeal Jüri ratta ümber) ja kahtlasteks (st võibolla päriselt toimuvateks) (näiteks: Võtame 20.dets. koolist kommipakid ja tõmbame minema; Laseme Kristiine keskusesse sisse ainult Kristiinasid jne). Raekoja platsi kuuse teemadel, mis on olnud seotud erinevate üritustega, on sõna võtnud ka politsei (Sibold, 2018). Et aimu saada noorte aktivistide hulgast, kes sellistele libaüritustele reageerinud on, siis püüdsin välja otsida ja reastada ka need kõige enam populaarsust kogunud event´id. Need on: 1) Võtame Homer Simpsonilt lastekaitsega lapsed ära – osalejaid 500 ja huvitatuid 3,2 tuhat: 2) Joome Läänemere tühjaks – osalejaid 1,2 tuhat ja huvitatuid 3,6 tuhat; 3) Kaitseme Üksinda kodus Kevini maja pättide eestosalejaid 2,4 tuhat ja huvitatuid 6 tuhat. Seega, reageerinud noorte hulk on väga kõnekas. Järelikult on eeltoodus midagi, mis noori väga köidab.
Virtuaalmaailmal, sotsiaalmeedial kui ka facebookil on nii positiivseid kui negatiivseid omadusi. See võimaldab meil ühest küljest nii kapselduda ja eraklikuks jääda kui samas soovi korral kaotada ülemaailmselt kõik piirid ja olla suhtlemisel vaba. Aktiivsusega võib piirduda ekraani tagant lahkumata, samas võib virtuaalsuse panna tööle enda kasuks ja võtta sellest vaid parim. Kõige olulisem on leida tasakaal ja tarkus ning oskus teha enda jaoks parimaid valikuid.

ALLIKAD
            ... on minul kui töö autoril olemas, võib küsida.