Viisakus on nagu pakend, millel omaette ehk polegi
väärtust, kuid ilma selleta võib puruneda midagi hinnalist!
Miski ei lähe meile niivõrd vähe maksma ja midagi ei
hinnata niivõrd kalliks kui viisakust. /Miguel de Cervantes/
Tavad on igas riigis erinevad, kuid viisakus on kõikjal
sama. /Oliver Goldsmith/
Viisakus, so tervitamine, vabandamine, head isu
soovimine, head aega ütlemine jne.
See on etikett ja väärtused, see
on meie igaühe südameharidus.
Mitteformaalne
õppimine noorsootöös on sama tavaline kui igapäevaviisakus. Vähemalt võiks see
nii olla. Me teeme seda kogu aeg. See on elementaarne. Me ei pruugi sellele
igapäevaselt just väga tihti mõelda, sest osaliselt teeme me seda automaatselt
ja rutiinselt – vast seepärast ongi hea võtta aegajalt hetk ja mõelda rohkem,
mõtestada paremini ja vaadata tulevikku sügavamalt. Ikka selleks, et eesmärk
oleks kindlam, selgem ja kasulikum.
Viisakust saab ka õppida. Olgugi, et me teame seda, tuletame me seda
aegajalt endale meelde või tuletab seda meile meelde keegi teine situatsioonis,
kus me sellest puudust tunneme. Toon siinkohal mõned mõtted, kuidas tuletada
meelde ja õppida viisakust. Paljud ideed pärinevad õpilasesindusega koos
korraldatud tere-nädalast. Tere-nädal kasvas välja koostööst nii kolleegide kui
õpilasesindusega, sest justkui üheskoos jõudsime mingil hetkel arusaamani, et
tervitamist on jäänud vähemaks, me tundsime sellest puudust. Kuidas aidata selge,
julge ja kõlav tere ütlemine taas meie keskele?
Mida tegime ja veel mõtteid...
-
erinevad tere ja
tutvumismängud
-
jutud, luuletused,
ütlemised ja head soovid viisakusest
-
internetiviisakus, liiklusviisakus,
teatriviisakus, lauakombed
-
õppefilm „Viisakus“
(algkoolile)
-
sünonüümid –
sündsus, vastutulelikkus, korralikkus, armastusväärsus, kombekohasus, kombekus,
lahke teene, peenekombelisus, siivsus
-
erinevad viisakustestid
-
head eeskujud,
konkursid, tunnustamine
-
plakatid, postrid,
seinalehed
-
etüüdid, näidendid
-
trepiastmetel
kirjad/viisakusväljendid vm
-
erinevates keeltes
tervitused
Tajutüüpidest tulenevalt saab eeltoodut rakendada nii
visuaalse, kinesteetilise
kui ka auditiivse õppija puhul.
Eesmärk mahub kenasti Smart-mudeli raamistikku, ka viisakuse meeldetuletamisel saame selleme mõelda:
S – täpne eesmärk – mida, kuidas ja miks?
M – mõõdetav tulemus
A – saavutatav eesmärk
R – asjakohane ja oluline
T – ajaliselt mõõdetav
Mitteformaalsuse põhitunnused: MFÕ iseloomustab:
-
tasakaalukas, igale
meelele kättesaadav, vaheldusrikas -
eesmärgipärasus ja kavatsus
-
nii individuaalne kui
sotsiaalne, paaris kui grupis rakendatav -
vabatahtlikkus
-
nõuab osalust -
õppijakeskus
-
igapäevaeluga väga
seotud -
paindlikkus
-
kättesaadav -
kättesaadavus
-
arendab väärtusi ja
oskusi -
individuaalsuse ja sotsiaalsuse
-
omab pikaajalist
kasu tasakaal
Viisakus algab
meist endist!
Kasutatud materjalid: ENK Suvekool 2018 ja praktiline
töökogemus. Ene Liivand, Noorsootöönädal 2018